Ruim een maand geleden leidde onze collega Ruth Pasternak dertig medewerkers van het hoogheemraadschap van Rijnland op tot watergastspreker. In de online didactische training leerden zij de kneepjes van het docentenvak. Hierdoor kunnen zij nu op een interactieve en boeiende wijze een gastles geven op basis- en middelbare scholen. Maar liefst dertig deelnemers gaven zich op, van managementassistent tot specialist waterveiligheid.

Online didactische training

De training werd online via Zoom gegeven. Er heerste wat twijfel bij sommige deelnemers over deze nieuwe vorm van het krijgen van een training, maar het resultaat was positief.  Alle deelnemers gaven aan dat zij echt op individueel niveau konden werken en oefenen aan eigen vaardigheden. Ook via Teams of Zoom is een effectieve training mogelijk, blijkt weer.  Deelneemster Marion Mooij liet weten: “Vooraf dacht ik: wow, wat een lange training, en dan ook nog online. Maar de tijd vloog voorbij. Ik kreeg er onwijs veel energie van en ik werd er hartstikke blij van. In een tijd waarin je veel online alleen werkt, kwam ik stralend uit de training. Ik heb vertrouwen opgedaan, geleerd dat ik me kan verplaatsen in leerlingen en ik kreeg een enorm wij-gevoel met collega’s.” Ook Communicatiemedewerker & organisator van de didactische training, Nancy Lakeman, was tevreden: “Het was een leuke interactieve training waarbij mijn collega’s een inzicht hebben gekregen hoe je een goede gastles geeft. Alle deelnemers waren enthousiast en hebben aangegeven nog een vervolg op deze training te willen!”

online didactische training

Werken met persoonlijke leerdoelen

Zo veel mensen, zo veel wensen. Deelnemers komen vanuit eenzelfde organisatie, maar met een heel eigen karakter, achtergrond en kwaliteiten de training in. “Inspringen op de persoonlijke leerbehoefte van iedere deelnemer, vind ik heel belangrijk. Zo haalt iedereen er echt iets uit” zegt Ruth Pasternak. Daarom was er veel ruimte voor individuele feedback. Door een veilige sfeer te creëren, waarin iedereen op zijn of haar manier aan de slag kan, ontstaat er een hele prettige, zinvolle dynamiek. Anders dan in een vergadering met collega’s gaat het hier echt om persoonsontwikkeling en nieuwe vaardigheden.

Omgevingsadviseur bij het hoogheemraadschap van Rijnland, Jolanda Spierenburg vertelde:“Vanuit SME kreeg ik direct een ontzettend mooi en praktisch voorbeeld voor hoe ik zelf een gastles kan verzorgen. Wat brengt Ruth een enthousiasme mee, wordt de groep goed aangevoeld en is er ruimte voor reflectie en opbouwende persoonlijke feedback. Ik ervaar de training als zeer waardevol, inzichtgevend en leerzaam. En wat mooi dat de persoonlijke aandacht mij de ruimte heeft geboden voor een aanvullende zelfreflectie. Zo kan mijn bloem verder blijven groeien en vooral ook bloeien!” 

Afwisseling van theorie en praktijk

De deelnemers volgden een afwisselende training waarin veel geoefend werd. Onderwerpen die aan bod kwamen waren:

  • Hoe leg ik een opdracht duidelijk uit?
  • Hoe creëer ik een veilige sfeer in de klas?
  • Hoe houd ik orde?
  • Hoe zorg ik dat ik aantrekkelijk vertel?

Door het uitvoeren van onder andere rollenspellen, kropen de deelnemers echt in de rol van docent of juist in die van pubers of kinderen. Wat doe je bijvoorbeeld als een leerling zo maar wegloopt tijdens jouw rondleiding op een waterzuiveringsinstallatie? Er was ruimte voor plezier, veel oefenen en zinvolle feedback.

Wil jij ook een goede gastspreker worden?

Aarzel niet om contact op te nemen met Ruth Pasternak via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Met veel plezier denkt zij met je mee over hoe een didactische training past binnen jouw organisatie.

Nieuws