Watereducatie - Hét platform voor water en onderwijs

  • Provincie: Heel Nederland
  • Voortgezet onderwijs: Vmbo 1, Vmbo 2, Vmbo 3, Vmbo 4, Havo 1, Havo 2, Havo 3, Havo 4, Havo 5, Vwo 1, Vwo 2, Vwo 3, Vwo 4, Vwo 5, Vwo 6

Door klimaatverandering worden de zomers heter en de winters zachter en natter. Bovendien stijgt de zeespiegel en krijgen we vaker te maken met hevige regenbuien, langere periodes van droogte en meer tropische dagen. Het is belangrijk om leerlingen bewust te maken van de oorzaken én gevolgen van klimaatverandering. In dit artikel bespreken we drie tools die je kunt gebruiken voor lessen over klimaatadaptatie in het voortgezet onderwijs. De tools helpen om leerlingen bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering en van wat we kunnen doen om die gevolgen aan te pakken.

Klimaateffectatlas biedt inzicht in gevolgen voor de eigen omgeving

Wil je leerlingen laten uitzoeken wat de gevolgen van klimaatverandering kunnen zijn voor hun eigen omgeving? Dan kun je gebruikmaken van de Klimaateffectatlas. Deze atlas is gebaseerd op landelijke gegevens en helpt je om een eerste indruk te krijgen van de gevolgen van klimaatverandering voor een gebied. De Klimaateffectatlas bestaat uit een kaartviewer en kaartverhalen. In de viewer staan alle kaarten die je kunt gebruiken. De kaartverhalen geven achtergrondinformatie bij de belangrijkste kaarten. Onder Gebruik van de atlas staat uitgelegd hoe je de viewer en kaartverhalen kunt gebruiken. Woon je bijvoorbeeld in een gebied waar de kans op schade aan funderingen groot is door bodemdaling? Dan kun je leerlingen laten uitzoeken hoe hoog de kans op funderingsschade in 2050 is in hun eigen buurt. En met de kaart ‘Warme nachten’ kunnen ze bijvoorbeeld bekijken hoe het aantal warme nachten door klimaatverandering toeneemt.

Afbeelding uit de Klimaateffectatlas van een kaart over bodemdaling

NAS-adaptatietool nodigt uit tot discussie over klimaatadaptatie

Wil je leerlingen bewust maken van de verschillende mogelijke gevolgen van klimaatverandering? Of een stapje verder: wil je ze met elkaar in gesprek laten gaan over welke gevolgen het belangrijkst zijn om aan te pakken? Dan kun je daarvoor de NAS-adaptatietool gebruiken. Met deze tool kun je bollenschema’s maken die laten zien wat de gevolgen zijn van de toenemende hitte, droogte, wateroverlast en zeespiegelstijging voor verschillende sectoren. Je kunt zelf selecteren welke klimaattrends en welke sectoren je wil visualiseren. Je kunt bijvoorbeeld de klas indelen in groepen die allemaal een andere sector vertegenwoordigen en die samen één budget hebben om aan klimaatadaptatie te besteden. Elke sector maakt bijvoorbeeld een lijstje met de belangrijkste gevolgen van klimaatverandering voor hun sector en wat er nodig is om die gevolgen te verminderen. Daarna kun je de groepjes met elkaar in gesprek laten gaan.

Vind geschikte maatregelen met de tool Groenblauwe Netwerken

Hebben leerlingen met behulp van de Klimaateffectatlas inzicht gekregen in de gevolgen van klimaatverandering voor hun eigen gebied? Of zijn ze er met de NAS-adaptatietool achter gekomen welke gevolgen ze als eerste willen aanpakken? Dan kun je ze laten uitzoeken welke maatregelen geschikt zijn om die gevolgen tegen te gaan. Daarvoor kunnen ze gebruikmaken van de maatregelenbank op de website Groenblauwe Netwerken. Met filters kunnen ze zoeken naar een maatregel die geschikt is voor hun eigen situatie. Je kunt filteren op doel (bijvoorbeeld ‘beperken van hitte’), schaal, dichtheid, kosten, bodem, ondergrond, ligging en bouwsoort. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld laten zoeken naar kostenbesparende maatregelen om hittestress tegen te gaan in hun eigen huis.

Kennisportaal: dé bron van informatie over klimaatadaptatie

Wil je een hele lessenreeks houden over klimaatadaptatie? Of ben je op zoek naar specifieke informatie, zoals vergroenen, het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie, mooie praktijkvoorbeelden klimaatadaptatie of hulpmiddelen? Op het Kennisportaal Klimaatadaptatie vind je een schat aan informatie. De teksten op het portaal zijn zoveel mogelijk geschreven op taalniveau B1, waardoor ze zeer geschikt zijn voor het onderwijs.