IMG 8929

Het grasveld op de campus van de Wageningen University & Research was woensdag 12 oktober gevuld met proeven, opstellingen, en Xperiences om leerlingen van het voortgezet onderwijs water bewuster te maken. Vragen als: ‘Hoe lang douche jij?’ ‘Wat gebeurd er als we jouw tuin thuis bestraten in plaats van vullen met gras en bloemen?’ Hoeveel is jouw poep waard?’ ‘Wat heeft jouw was te maken met de vis op je bord?’ ‘Hoe sterk is een schip?’ werden aan meer dan 1100 scholieren vanuit heel Nederland gesteld. Een aantal leerlingen waren zeer water bewust maar een aantal bleven op het niveau van ‘Dory’ de Disney vis hangen aldus de stand van Team Helder Water.

 

Succesvolle formule

Het evenement dat voor de 4e maal georganiseerd werd door Topsector Water en partners brak alle records vergeleken met andere jaren. De samenwerking met een universiteit zoals de WUR gaf gelegenheid om nog meer kennis te delen. Niet alleen door de standhouders aan de scholieren en docenten maar ook door studenten van de WUR, waterbeurs ambassadeurs en stakeholders in de educatie van nieuwe watertalenten. Drie jeugdwaterschappers gingen de strijd aan om het evenement te openen samen met heemraad Frans ter Maten van Waterschap Vallei en Veluwe. Tijdens de centrale aftrap werd de waterbomchallenge gelanceerd. Het Wereld Water College dat in 2013 bedacht is om enthousiasme voor het vak te delen, onderling kennis uit te wisselen tussen verschillende educatie programma’s en Topsector Water in beeld te brengen, blijkt een succesvolle formule.

 

‘Doe’-factor

Het Wereld Water College is gericht op leerlingen met een technisch vakkenpakket die nog een studie moeten kiezen. Het is de bedoeling om hen te enthousiasmeren voor de watersector. Het programma bestaat uit een gastles op school, een bezoek aan het college en een excursie. De docenten hebben meestal een water gerelateerd onderwerp op school maar dit hoeft niet de doorslaggevende factor te zijn om deel te nemen. Een aantal docenten hebben met verschillende leerlingen een editie meegemaakt. ‘Het is een unieke ervaring waarin vooral de ‘doe-factor’ van de stands het evenement aantrekkelijk maakt. Leerlingen zitten nu eenmaal niet graag in de banken. Hier kunnen ze klimmen, boren en onderzoeken.’ aldus een van de docenten.

 

Stakeholders

Het evenement dat verschillende educatie programmamakers een dag bij elkaar zet, maakt veel synergie los. Vitens dat nu een aantal jaar deelneemt merkt dat niet alleen de leerlingen leren maar dat ook zij hun educatie programma kunnen testen. Cor Setvin, kapitein van de duikboot, neemt de leerlingen met 3d bril mee op reis door drinkwaterleidingen. Margriet Papma: ‘We hebben dit jaar het spel ontwikkeld en zijn blij met de reacties van de doelgroep. Maar het is ook interessant om te zien wat andere bedrijven inzetten. We zijn onder de indruk van het enthousiasme en de betrokkenheid van de jongeren.’ Nadat de scholieren huiswaarts keerden kwam een groep onderzoekers, studenten en andere stakeholders samen om de nieuwe manier van onderwijs te belichten. Dit enkel aan de hand van bestaande onderzoeken binnen de WUR. Maria Westerbos mede-oprichter van de Plastic Soup Foundation shockte de belangstellende met de feiten van plastic op deze wereld. ‘Op deze schaal drijft over 20 jaar meer plastic in de oceaan dan vis!’. Dat gaf genoeg stof tot praten tijdens het buffet. De dag werd uiteindelijk afgesloten door 52 young-professionals tijdens het Wereld Water Café. Zij deelden hun ervaringen binnen het thema: ‘een leven lang leren’. ‘Een top combinatie, aldus de organisatoren, over de samenwerking met het Wereld Water College.