Het vergroten van het waterbewustzijn bij heel veel Nederlanders: dat was het doel van de Week van Ons Water. Een groot aantal waterorganisaties en watermusea door het hele land hebben tijdens de meivakantie onder de slogan ‘Dompel je onder tijdens de Week van Ons Water’ wateractiviteiten aangeboden voor gezinnen met kinderen. En met succes! 

WeekVanOnsWater foto 1110x624

Waarom waterbewustzijn?

‘Water is voor Nederland een belangrijk thema. De beschikbaarheid van schoon en voldoende water, en onze veiligheid achter duinen en dijken is niet zo vanzelfsprekend als we vaak denken. Mensen zijn zich daar te weinig bewust van’, aldus Chris Sol, campagneleider van Ons Water. Ons Water is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, RWS, UvW, Vewin, IPO en VNG. ´Met Ons Water laten we als organisaties gezamenlijk zien dat er veel gebeurt aan watermanagement, wat er nodig is voor de toekomst en wat mensen zelf kunnen doen in hun situatie. Door twee keer in het jaar een Week van Ons Water te organiseren, met een ondersteunende campagne, zetten we de spotlights er op.´

Week van Ons Water

Een van de organisaties die tal van activiteiten organiseerde en veel bezoekers trok was het Duurzaamheidscentrum Weizigt in Dordrecht. Annemarie Lammers van Weizigt is erg tevreden. ‘Het weer zat mee en de bezoekers waren erg enthousiast over de waterspelletjes waar ruim 200 kinderen op af kwamen, het Aquarama, de lezing over water, etc. Alleen de film was niet zo druk bezocht, maar ook dat lag waarschijnlijk aan het goede weer.’

Bij de Week van Ons Water waren veel organisaties betrokken waaronder musea en publieke organisaties. Zij organiseerden samen 75 verschillende activiteiten: doedingen oftewel edutainment. Verschillende lokale partners hebben ondervonden dat je door deze samenwerking kunt meeliften op de landelijke media-aandacht en daardoor op afzonderlijke locaties veel meer bezoekers trekt.

12 tot 19 oktober 2016: de volgende Week van Ons Water

Chris Sol kijkt met een goed gevoel terug op de Week van Ons Water. Naast alle bezoekers is er veel media aandacht geweest via radiospotjes, specials in het blad Kidsweek en in Metro en in sociale media en veel aandacht in de landelijke en regionale media. De Week van Ons Water wordt wat hem betreft een traditie. ‘De watersector heeft zoveel te vertellen en te laten zien. Het is veel sterker als we dat samen en gelijktijdig doen in plaats van ieder voor zich op allerlei momenten in het jaar. Dan heeft een massamediale campagne zin. Ik hoop dat jaarlijks terugkerende evenementen als de Molen- en Gemalendag, de Slootjesdagen, de Polderdagen enzovoort ook gaan meedoen’, Komend najaar van 12 tot 19 oktober staat de Week van Ons Water in het teken van waterveiligheid.

Wil je je eigen activiteiten in de toekomst ook koppelen aan de Week van Ons Water? Neem dan contact op met het projectteam Ons Water via  (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).