Onze stagetoppers Cindy en Floortje hebben hun stages bijna volbracht! Dit betekent dat we vanaf augustus/september op zoek zijn naar hun opvolgers. Dus, ben jij goed in teksten schrijven voor online media en het onderhouden van contacten met onze gastsprekers en docenten? Wil jij graag jongeren en kinderen motiveren voor duurzaamheid en meer ervaring opdoen in positieve gedragsverandering en water? Kom dan stage lopen bij ons! Cindy en Floortje vertellen over hun ervaring.
Hoe kwam je terecht bij de stage van SME?
Cindy: ik was al een hele tijd geïnteresseerd in educatie en duurzaamheid. Daarom ben ik binnen mijn Master Climate Studies het vak Teaching, Learning and Capacity Building for Sustainable Development gaan volgen op de WUR. Hier werd mijn interesse nog meer versterkt. Toen onze docent ons opriep om met haar te komen praten als we geïnteresseerd waren in stage lopen binnen deze branche, ben ik daar natuurlijk meteen op in gegaan. Door haar ben ik bij Wageningen Pre-University en bij SME terecht gekomen. Twee organisaties die elkaar goed aanvullen op het gebied van educatie en duurzaamheid. Voor SME ben ik onder andere aan de slag gegaan binnen het platform Watereducatie waar ik bijvoorbeeld artikelen en nieuwsbrieven voor schrijf en contact onderhoud met docenten en gastsprekers uit de watersector.
Floortje: bij mij ging het iets anders. Ik ben bezig met de Master Communication Health and Life Sciences op de WUR. Dit is een heel brede studie, waarvan ik ook nog eens álle vakken en onderwerpen interessant vond. Gelukkig had ik voor mijn stage wel een voorkeur: eentje die zich bezighield met het curriculum op middelbare scholen en duurzaamheid of gezondheidsongelijkheid. Toen ik in mijn zoektocht Eco-Schools voorbij zag komen en las dat zij zich bezig houden met het verduurzamen van scholen, maar ook nog eens met het thema ‘mensen’ (waarbij onderwerpen als diversiteit, culturele identiteit en (gender)gelijkheid aan bod komen) wist ik: dit is de perfecte match! Ik ben nu Communicatiestagiair binnen het Eco-Schoolsteam. Dit betekent dat ik mij onder andere bezighoud met het schrijven van artikelen, blogs en content over de tien thema’s van Eco-Schools Nederland, contact leg met potentiële nieuwe Eco-Scholen en help met het organiseren van inspiratiemiddagen en -webinars.
Wat was je eerste indruk?
Floortje: het voelde meteen als een warm team waar we in terechtkwamen, waar wordt gekeken naar het individu en naar hoe jij je voelt. Ik was in de eerste stageweek ook nog bezig met mijn scriptie afronden. Dit was dus erg druk. Ruth, onze stagebegeleidster, had dit meteen door en stelde voor dat ik een dagje vrij nam van stage zodat ik niet ’s avonds na stage nog aan mijn scriptie hoefde te werken. Ruth zei toen: “We zijn gewend om alsmaar door te stomen; het is eerst belangrijk dat je je goed voelt. Daar kijk ik als stagebegeleider dus goed naar.”
Cindy: ja, mijn eerste indruk was ook dat het een open en warm team is! We werden meteen serieus genomen als stagiairs en betrokken bij projecten. Iedereen nam echt de tijd om kennis te maken door bijvoorbeeld na de lunch nog even samen koffie te drinken of een wandelingetje te maken.
Hoe bevalt het?
Cindy: goed! Ik vind het een heel fijn team om mee samen te werken. Mijn ideeën worden serieus genomen en echt overwogen. Het team is heel open: ondanks dat ik maar één keer per week op kantoor ben, heb ik het idee dat ik mijn collega’s al goed ken. Dat komt bijvoorbeeld door de gezellige gesprekken tijdens de gezamenlijke lunch en de wekelijkse online teammomentjes op donderdagochtend, waarbij we elkaar vertellen waar we mee bezig zijn, wat er goed gaat en wat we van het team nodig hebben.
Floortje: vind ik ook. Ik ben wel vijf dagen in de week voor Eco-Schools bezig, waarvan twee op kantoor, dus ik zie de collega’s iets meer. Ik ga ook vaak met Ruth naar scholen of congressen toe wat heel gezellig (en leerzaam!) is.
Wat hebben jullie geleerd?
Floortje: ik vond het heel leuk om na jaren weer eens op een middelbare school te komen. Grappig om vanuit een nieuwe invalshoek de dynamiek op zo’n school mee te maken en interessant om te leren waar een school mee te maken heeft als ze het verduurzamingstraject ingaan.
Cindy: ik heb ook veel geleerd over initiatieven en het educatieve aanbod dat bestaat op het gebied van duurzaamheid binnen scholen. Op persoonlijk gebied heb ik geleerd hoe je een capaciteitsplanner gebruikt en hoe je je taken prioriteert.
Floortje: taken prioriteren is inderdaad een groot leerpunt geweest. Op de universiteit is het vaak duidelijk wat je per dag of week moet doen. In het werkleven moet je die planning meestal zelf maken. Met veel verschillende projecten, uitjes naar scholen en individuele taken die je moet doen kan het overzicht bewaren dus uitdagend zijn.
Cindy: precies. Gelukkig heeft Ruth ons daar goed in begeleid en kwam ze met veel tips en tricks die ik zeker mee ga nemen na mijn stage.
Cindy en Floortje in koor: al met al is het dus een geslaagde, leerzame en gezellige stageperiode!
Lijkt het jou ook leuk om bij SME en/of Watereducatie.nl stage te lopen? Mail je CV en motivatie naar Ruth Pasternak, via