Foto Vechtstromen

Scholengemeenschap Canisius Almelo heeft samen met waterschap Vechtstromen een lesmodule ontwikkeld over het veranderende klimaat en ruimtelijke adaptatie. Afgelopen week gingen de scholieren twee dagen full time aan de slag. In de eindopdracht bogen zij zich over het herinrichten van de stad Almelo, waarbij ze onder andere rekening moesten houden met ruimte voor water. De module is goedgekeurd door de KNAG (Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap) en is onderdeel van de Geo Future School; een nieuwe stroom in het voortgezet onderwijs.

Afgelopen woensdag en donderdag gingen er tien HAVO en VWO scholieren van het Canisius bij waterschap Vechtstromen aan de slag. Ze verdiepten zich in verschillende belangengroepen die met klimaatverandering en stedelijke ontwikkeling in aanraking komen: het waterschap, gemeente, inwoners, ondernemers en natuurorganisaties. Tijdens de eindopdracht gingen de leerlingen met elkaar in debat over de inrichting van de stad Almelo en hoe er ruimte kan worden gemaakt voor water, groen, economie, toerisme en leefbaarheid.

Je leert de examenstof op een leuke manier”, zegt Joran met een lach.

Mitchell stond tijdens het debat in de schoenen van de gemeente: “Het was toch best moeilijk om discussies met elkaar aan te gaan.” Sem: “Je hebt nu pas door hoeveel water er in een stad is en wat dit voor de stad betekent.” Linn had een positieve ervaring op de GIS afdeling waar ze op de computer bijvoorbeeld groene daken, waterwegen, fonteinen en nieuwe panden kon tekenen in de stad: “Het leek me eerst heel saai en moeilijk maar toen ik bezig was en het snapte, vond ik het ineens heel leuk om na te denken over onderdelen en waar ze moeten komen. Het laat je ook wel nadenken over wat je later zou willen doen.

Maarten: “Het is moeilijk om voor een stad een plan te bedenken, want je loopt wel tegen veel problemen aan. Er is weinig ruimte en er moet veel gebeuren.”

De Geo Future School module is ontwikkeld door twee aardrijkskundedocenten van het Canisius. “Eén van de grote vraagstukken binnen Geo Future is klimaatverandering. We willen de leerlingen bewust maken dat klimaatverandering ons ook in hoger gelegen gebieden raakt.” Smeltende ijskappen is natuurlijk niet iets waar je dagelijks mee wordt geconfronteerd maar droogte en wateroverlast daarentegen wel. Omdat de studenten zelf mochten ontwerpen hoe de stad Almelo klimaatrobuuster kon worden ingericht, blijft de stof beter hangen. “Samenwerking is mooi omdat we samen een onderwerp hebben gekozen; het waterschap heeft een goede eindopdracht geformuleerd en hierdoor konden wij een goede lesmodule schrijven.

Geo Future School Inmiddels zijn er 24 scholen in Nederland die de naam Geo Future School mogen dragen. Geo Future School is een nieuwe stroom in het voortgezet onderwijs. Een stroom die leerlingen stimuleert na te denken over de toekomst en hen in contact brengt met de werkvelden waarin Nederland een mondiale speler is. Geo Future School besteedt aandacht aan de grote vraagstukken van nu en de toekomst zoals: Hoe passen we onze samenleving aan, aan onze steeds hogere levensverwachting? Hoe bouwen we onze steden om tot sustainable and smart cities? Hoe kunnen we ons land ook in de toekomst veilig houden tegen wateroverlast? Onderzoekend leren waarbij de leerlingen niet alleen in, maar ook buiten het klaslokaal leren. (http://geofutureschool.nl/)

Waterschap Vechtstromen Waterschap Vechtstromen zorgt voor schoon, veilig en voldoende water in Twente, Noordoost Overijssel en Zuidoost Drenthe. Een van de belangrijkste taken is zorgen voor voldoende water in het gebied. Met peilbeheer regelt het waterschap een zo optimaal mogelijke waterstand in sloten, kanalen en beken. Door water vast te houden, af te voeren en aan te voeren wordt het waterpeil gereguleerd. Stuwen, gemalen, sluizen en inlaten helpen hierbij. Het gebied van Vechtstromen telt 23 gemeenten en heeft een oppervlakte van circa 225.000 hectare. Het waterschap beheert 4800 kilometer aan rivieren, beken en andere watergangen.