rapport leerlijn zwerfvuil zeeZwerfvuil in zee is een steeds groter probleem. Rijkswaterstaat Zee en Delta en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu willen dit probleem integraal aanpakken. In de Europese Kaderrichtlijn Marien is de strategie hiervoor uitgewerkt. De nadruk ligt op preventie, het voorkomen van zwerfvuil in zee. Structurele aandacht voor dit thema in het onderwijs, levert een grote bijdrage aan preventie. RWS heeft aan bureau Lichte Bries gevraagd om een leerlijn voor zwerfvuil in zee op te stellen en te onderzoeken hoe deze leerlijn structureel ingebed kan worden in het onderwijs.

Doorlopende leerlijn

De doorlopende leerlijn ‘Zwerfvuil in zee’ beschrijft per leerjaar en per vak welke kennis en vaardigheden een leerling zou moeten hebben om begrip te hebben van en aan de slag te kunnen met zwerfvuil in zee. De leerlijn is ontwikkeld voor beleidsmakers en ontwikkelaars van lesmateriaal als toetsingsinstrument voor hun aanbod. De leerlijn sluit aan bij de vakken en onderwerpen uit het onderwijs. Waar mogelijk is in de formulering gebruik gemaakt van de examendoelen.

Hoe?

Het advies is om:

1. De eindexamentermen te beïnvloeden in samenwerking met een grote coalitie van partijen.

2. Bestaand lesmateriaal compleet te maken door de ontwikkeling van een factsheet en bronmaterialen zoals zoals foto’s, filmpjes en infographics.

3. Ontbrekende materialen te laten ontwikkelen, zoals een eenvoudig boekje voor werkstukken, een voorzet voor presentaties en materialen voor onderzoek.

Download het rapport Leerlijn 'Zwerfvuil in Zee', Strategie voor een structurele inbedding in het onderwijs.