watereducatieHet is in ons waterrijke land, dat zonder ingrijpen van waterschappen en Rijkswaterstaat tot Amersfoort onder water zou staan, noodzakelijk dat inwoners zich realiseren dat wij leven met water. Van waterveiligheid tot schoon water om in te zwemmen en voldoende water om te drinken. Al op de basisschool maken onze kinderen kennis met water. Dit wordt gezien als een interessant en veelzijdig onderwerp dat in veel vakken in te passen is, van aardrijkskunde tot scheikunde. Op de middelbare school volgt verdieping. Diverse vervolgopleidingen, van MBO tot wetenschappelijke studies, bieden toekomstige waterprofessionals een goede basis.

Nederland watereducatieland

Marga Kool, voorzitter stuurgroep Watereducatie: “Nederland loopt voorop op het gebied van watereducatie. Door de klimaatverandering is het waterissue een belangrijk onderwerp, niet alleen in ons land. Wij moeten investeren in watereducatie. Water als topsector vereist draagvlak, betrokkenheid en kennis bij de inwoners van ons land.”

Water als verbindend thema voor sociale vakken op school

Jeroen Bron en Eddie van Vliet, beiden werkzaam bij SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling publiceerden onlangs het artikel “Water Education in The Netherlands”, An Integrated Curriculum Using NCSS Standards for Social Studies, verschenen in het mei/juni nummer 2013. SLO adviseert en ondersteunt scholen hoe de kerndoelen in het basis- en het voorgezet onderwijs vorm te geven. Jeroen Bron: “Social Education kent een breed lezerspubliek: leraren in zowel het basis- als het voortgezet onderwijs en de lerarenopleidingen. De sociale vakken omvatten zoal aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer (civics / government / law/ citizenship). Ons artikel laat zien hoe al deze vakken thematisch samenhangen met water als verbindend concept.”

Meer informatie: Hanneke Heeres van de Unie van Waterschappen