Ruim 50 professionals die zich bezig houden met water en educatie kwamen op 7 juni bij elkaar om samen kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. 

Joop vd ScheeJoop van der Schee, hoogleraar aan de VU in Amsterdam, ging in op het belang van watereducatie in het aardrijkskundeonderwijs. Hij vertelde over de laatste ontwikkelingen in het vak aardrijkskunde, hoe duurzaamheid daar een plek in krijgt en hoe watereducatie daarbij kan aansluiten. Joop is zelf bijna met emeritaat maar niet minder actief. Hij gaat onder andere in gesprek met de Tweede Kamer over het plan voor Ons onderwijs 2032 en deelt daar zijn moderne en integrale kijk op aardrijkskunde. Hij pleit voor diepgang in plaats van oppervlakkigheid. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt. Water is in ieder geval een onderwerp dat niet zal ontbreken.

 

 

 

Teun Aarden

Teun Aarden trad op namens Coen Jongerencommunicatie en liet iedereen inzien dat we vaak denken dat onze boodschap voor iedereen duidelijk is terwijl de boodschap vaak helemaal niet aankomt en hoogstens 10% van de jongeren bereikt, oftewel de jongeren die zich sowieso al interesseren voor wat er vertelt wordt. De 10% die zich toch nooit ergens voor interesseert kunnen we volgens bureau Coen maar beter links laten liggen, omdat we die zelfs met spannende belevingsactiviteiten niet zullen bereiken. De grote middenmoot van 80% kun je volgens hen wel bereiken met belevingsactiviteiten en projecten waarin de jongeren zelf worden uitgedaagd en een eigen rol krijgen.

 

 

Tine te Winkel

Tine te Winkel van Team Helder Water gaf een mini-training over de vragen die zich voordoen als je je eigen waterverhaal wilt uitdragen. Het Team Helder Water heeft op een heel eigen manier haar waterverhaal naar buiten gebracht, een manier die past bij jong professionals. Vanuit die ervaring liet Tine de aanwezigen nadenken over het formuleren van een boodschap, het bepalen van de doelgroep en het durven kiezen van onconventionele methodes om die doelgroep te bereiken.

 

 

 

 

Bram Rosenbrand

Bram Rosenbrand van de Unie van Waterschappen heeft de aanwezigen bijgepraat over de samenstelling en doelstellingen van de Stuurgroep Watereducatie en ging onder andere uitgebreid in op de zeer relevante resultaten van het onderzoek dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu liet uitvoeren onder docenten die aan de slag gaan met watereducatie. Tijdens het onderzoek werd onder andere aan docenten gevraagd welke soorten materialen zij graag gebruiken in hun lessen en welke eisen zij stellen aan die lesmaterialen. De resultaten leveren een interessante checklist op waar je als aanbieder van educatief materiaal gebruik van kunt maken als je iets ontwikkelt.

 

 

JohannesOok de jeugddijkgraaf Johannes van der Poel was van de partij. Wij vroegen hem kort te vertellen wat zijn rol is en wat hij als jeugddijkgraaf te bieden heeft aan mensen die bezig zijn met watereducatie. Het jeugdwaterschap bestaat uit jongeren in de leeftijd tussen de 15 en 18 jaar. Ieder waterschap heeft een jeugdheemraad. Johannes, van Waterschap Vallei en Veluwe is met zijn 15 jaar de jongste jeugddijkgraaf ooit. Hij is de voorzitter van het Jeugdwaterschap en adviseert het waterschap graag over hoe die jongeren kan interesseren voor water. Hij treedt vaak op tijdens bijeenkomsten en heeft ondertussen ook op school niet stilgezeten. Als het een beetje meezit, slaagt hij voor zijn examen en begint hij in september aan zijn studie watermanagement in Velp.

 

 

 

WandelthemasNa al deze inspirerende verhalen gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek. Het mooie weer bood de gelegenheid om ook buiten een kijkje te nemen in het natuurgebied vlakbij. Rondom de prangende onderwerpen en vragen die leefden bij de aanwezigen werden groepjes gevormd die met elkaar in gesprek gingen. De onderwerpen op een rijtje:

  • Het voorkomen van wateroverlast in de stad (klimaatadaptatie) en hoe je dit aan leerlingen duidelijk kunt maken door ze er bijvoorbeeld heel praktisch mee te laten experimenteren.
  • Demonstratie van de leskist waarmee voor leerlingen inzichtelijk wordt gemaakt hoe Ruimte voor de Rivier werkt. De vraag is hoe deze leskist beter verspreid kan worden.
  • Het vraagstuk over budgetten kwam aan de orde. Hoe kan het dat je als waterschap maar zo’n gering budget te besteden hebt terwijl je bestuur watereducatie toch hoog op de agenda heeft staan. Hoe ga je daarmee om of hoe kan je dit intern veranderen?
  • Het samenstellen van een nieuwe top 10 van goede lesproducten om docenten nog beter te kunnen inspireren op de website www.watereducatie.nl
  • Wat hebben NME centra te bieden voor Waterschappen? Estella Franssen van NME centrum de Ulebelt in Deventer heeft een pitch gemaakt die andere NME centra kunnen gebruiken om aan andere partijen zoals waterschappen te laten zien wat zij te bieden hebben.
  • We hebben het veel gehad over de abiotische kant van water, maar hoe kun je juist de kennis over de aquatische ecologie beter overdragen aan docenten en leerlingen?
  • Hoe kunnen tentoonstellingen inn worden ingezet voor educatie?

De discussie over deze en andere thema’s is natuurlijk nog lang niet afgerond en kan online doorgaan. Wie dat wil kan zijn/haar vraag stellen op het online Watereducatieplatform stellen of in contact treden met andere leden uit het netwerk.

De Watereducatiedag werd dit maal kosteloos georganiseerd door Ingrid Regelink van Bureau voor educatieve communicatie en Reina Kuiper van SME Advies. De locatie en catering zijn dit jaar ter beschikking gesteld door Reinder Dekker van de gebr. Van Kessel. Meer informatie over dit bedrijf en hun technieken is te  vinden op www.kessel.nl. Ingrid en Reina willen de Watereducatiedag regelmatig blijven organiseren en ook online het Watereducatieplatform verder vorm geven.

Estella

  Guido