Projecten - Watereducatie

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier bied een primeur op VR-gebied: het Waterheldenavontuur. Een interactieve gastles op school. In deze les voor groep 6, 7 en 8 strijden leerlingen om de beste waterheld te worden. Ze werken in teams met een spannende spelkoffer met knoppen, lichtjes en een virtual reality bril.

De samenwerking tussen de gastdocent van het hoogheemraadschap en watermanager Bas (in de virtuele les) zorgt voor een unieke en spannende interactieve les, waarin kennis, spel en virtual reality samenkomen.

Extreem weer

De kinderen leren via een interactieve quiz over waterbeheer en extreem weer. Daar krijgen we met de klimaatveranderingen steeds vaker mee te maken. Hitte, droogte en wateroverlast in huis of op school kan iedereen overkomen. Gelukkig kun je je er wel op voorbereiden of die overlast zelf voorkomen. Ook dat komt terug in de les.

Meer informatie en gratis boeken? Kijk op de website van het Hoogheemraadschap. www.hhnk.nl

De Dilemmabox richt zich op scholieren van Technasia, havo- of vwo-scholen met de bètavakken en het vak Onderzoek en ontwerpen in hun pakket. De Dilemmabox is geen fysieke doos, maar een faciliterende online tool, gecombineerd met fysieke ontmoetingen met experts van het hoogheemraadschap en van de TU Delft.

Via de Dilemmabox krijgen leerlingen online, bijvoorbeeld via filmpjes, alle benodigde informatie om een 'stinkende casus' op te lossen.

Een stinkende causus is een watergerelateerd vraagstuk vanuit het hoogheemraadschap waar nog geen oplossing voor is. Denk daarbij aan vraagstukken op het gebied van waterveiligheid, wateroverlast, droogte, waterkwaliteit, maar ook water en klimaatverandering of water en natuur zijn mogelijke thema's waarvoor het waterschap 'hulp' inroept van deze leerlingen.

Beschikbare casussen waaraan de leerlingen mee kunnen doen zijn:

  1. Poep en plas scheidend toilet (klas 1 en 2)
  2. Medicijn scheidend toilet (vanaf klas 3)

Meer informatie op: www.hhnk.nl

Dijken bouwen, de stroming van de rivier beïnvloeden en zelfs volledige stukken land in stromend water creëren. Het belevenisonderwijs biedt leerlingen de mogelijkheid om dit te doen door middel van het mobiel waterloopkundig laboratorium. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen worden toepasselijke mogelijkheden en opdrachten aangeboden waarbij de leerlingen zelf mogen experimenteren om tot de beste oplossing te komen. Dit biedt leerlingen een leerzame, interactieve en vooral erg leuke manier om twee uur lang verschillende mogelijkheden uit te proberen in de praktijk. Daarnaast biedt belevenisonderwijs nog meer projecten aan om leerlingen kennis te laten maken met andere onderdelen van water.

belevenisonderwijs.nl/mobiele-waterloopkundig-laboratorium 

Sinds 2006 organiseert de KNAG een GeoWeek. Tijdens deze week kunnen leerlingen kennis maken met de praktijk door middel van professionals uit eigen omgeving. Deze professionals geven gastlessen, begeleiden veldwerk of verwelkomen leerlingen bij bedrijven om zo praktisch leerlingen in aanraking te laten komen met aardrijkskunde en geografie in beroepen. Dit jaar zal de GeoWeek van 15 tot en met 19 mei plaatsvinden.

https://www.geoweek.nl/

IVN organiseert in samenwerking met de provincies Drenthe en Groningen en de waterschappen Drents Overijsselse Delta, Hunze en Aa's en Noorderzijlvest het water congres voor jongeren. In de voorgaande jaren zijn hier door veel jongeren uit verschillende steden in Drenthe en Groningen projecten uit het echte leven gepresenteerd die zij op school in groepen hebben uitgewerkt. Een ontzettend leerzaam en nuttig project waarmee ook het enthousiasme over werken met waterprojecten onder jongeren wordt aangewakkerd.

GroenGelinkt

logo groengelinktWij hebben een selectie gemaakt van de beste materialen, excursies en locaties.

Wilt u een compleet overzicht van alles over Watereducatie? Zoek dan in de database van GroenGelinkt.